Ik weet niet of dit het forum is voor mijn vraag, maar hopelijk kan iemand mij een beetje op gang helpen met een onderzoekje.

In het kader van een stage opleiding Archivistiek B bij het Regionaal Archief Leiden (RAL) wil ik binnenkort gaan uitzoeken wat op dit moment de stand van zaken is qua mogelijkheden om archiefmateriaal (tekeningen, foto's, film) als app ter beschikking te stellen. Ik denk vooral aan geoweb- toepassingen, b.v te gebruiken bij historische stadswandelingen in Leiden. ik heb echter zelf nog weinig ervaring/kennis van deze materie.

Zijn er archiefmensen die al ervaring hebben met dergelijke toepassingen, welke bedrijven zijn actief op dit gebied, welke metadata moet je het archiefmateriaal meegeven om überhaupt van harte kunnen gaan,wat is de relevante literatuur om me goed in het onderwerp te verdiepen? Zomaar wat vragen die bij me opkomen bij de start van een onderzoek, er zullen vast nog meer volgen....

Alvast dank voor jullie hulp.

Ad de Bruijne

Weergaven: 730

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik ben geen archivaris, maar ik word verleid tot reageren vanwege het woord "apps". Het materiaal wordt bewaard in een archief. Ik neem aan dat je bedoelt dat je de beschrijving van het materiaal virtueel kunt herordenen en groeperen in een app, bijvoorbeeld aan de hand van geografische coördinaten (lengte en breedtegraad) en vervolgens via die app weer kunt terugkoppelen naar het archiefmateriaal van een collectie of meerdere collecties.

Scenario: Een persoon komt aan bij een bepaalde locatie, en de app geeft aan dat iemand anders daar al 20 jaar geleden is geweest en iets heeft achtergelaten zoals een foto in een archief. Dit zou een zeer leuke toepassing zijn. Dit bestaat nog niet, en ik denk dat dit voor een breed publiek iets leuks kan zijn. Daarmee zouden archieven eventueel weer nieuw publiek kunnen bereiken en kunnen historici bijvoorbeeld nieuwe onderzoeksmethoden gebruiken. 

Ik denk dat qua literatuur je zou kunnen kijken naar virtuele museum gidsen binnen het Semantisch Web onderzoek, maar die technologie heb je niet nodig om de app te kunnen bouwen. 

Tip, kijk eens in de Open Data groep. Er is een nauwe relatie tussen open data en apps. Enkele links:

- query app hier op Archief 2.0;
- query apps hier op Archief 2.0;
- groep Open Data;
- veel links betreffende open data en apps vind je op de Ning Ambtenaar 2.0 in reacties op : Open Data en gemeente Arnhem.

Nog een tip, deel bij een dergelijke vraagstelling wat je al hebt uitgezocht of weet. Dan kun je gerichtere vragen stellen.

Ah, erfgoed.mobi is al een bestaande app, maar werkt op basis van alleen beeldbanken. Je zou het kunnen uitbreiden tot ander archiefmateriaal en hun beschrijvingen. 

http://www.archief20.org/video/historisch-beeldmateriaal?commentId=...

Bedankt, nuttige tips!

Mijn probleem op dit moment is juist dat ik een ingang zoek om het probleem te benaderen. Pas daarna kan ik meer gerichte vragen stellen. Als Archief 2.0 echt allen bedoeld is voor ingewijden met zeer specifiek vragen, is dat goed te weten.

Ad

Joost Geraets zei:

Tip, kijk eens in de Open Data groep. Er is een nauwe relatie tussen open data en apps. Enkele links:

- query app hier op Archief 2.0;
- query apps hier op Archief 2.0;
- groep Open Data;
- veel links betreffende open data en apps vind je op de Ning Ambtenaar 2.0 in reacties op : Open Data en gemeente Arnhem.

Nog een tip, deel bij een dergelijke vraagstelling wat je al hebt uitgezocht of weet. Dan kun je gerichtere vragen stellen.

Junte zei:

Ah, erfgoed.mobi is al een bestaande app, maar werkt op basis van alleen beeldbanken. Je zou het kunnen uitbreiden tot ander archiefmateriaal en hun beschrijvingen. 

http://www.archief20.org/video/historisch-beeldmateriaal?commentId=...

bedankt , die naam had ik al ergens opgevangen. Ga ik checken!

Ad

Ad, dit is een perfect platform om je vraag te stellen! Er zijn links en rechts al heel wat apps bedacht en gebouwd waarmee archiefmateriaal op de een of andere manier mobiel beschikbaar is gemaakt:

- Erfgoed.mobi van ab-c media is al genoemd; een web app voor beeldbanken, die je ook via een gewone browser kunt bekijken.

Verder heb ik zelf over een aantal verschillende apps geblogd:

- Annodrenthe van het Drents Archief; een app voor historische wandelingen en dergelijke, een beetje zoals je misschien voor Leiden zoekt.

Spinoza; een app die lijkt op erfgoed.mobi, maar afbeeldingen vantevoren ophaalt.

- Voetbal van toen van het Nationaal Archief; een app speciaal voor voetballiefhebbers, met allerlei historische foto's en feitjes.

Verder zijn er natuurlijk allerlei websites die apps beschikbaar stellen, die niet specifiek gerelateerd zijn aan archiefdiensten, maar die je wel kunt gebruiken. Historypin is zo'n website. Via een app kun je oude foto's opnieuw maken, vanaf dezelfde plek. Het Markiezenhof in bergen op Zoom heeft er een project (zie mijn blog).

Zoek je specifiek apps voor smartphones? Of zijn apps voor bijvoorbeeld tablets ook 'goed'?

Ad, een heel interessant onderzoek wat je aan het doen bent! Ik hoop dat je er zo nu en dan op Archief 2.0 over wilt bloggen, zodat we er allemaal wat van kunnen leren? En input geven, waar mogelijk.

Kleine aanvulling: zojuist krijg ik een filmpje doorgestuurd over Annodrenthe.nu; laat niet veel van de app zien, maar geeft wel mooie foto's :-)

Link: http://youtu.be/Dwi9hoYFjH8

Nog een tip die je misschien verder op weg kan helpen. Het instituut voor Beeld en Geluid startte in 2010 het project Erfgoed in Beeld (www.erfgoedinbeeld.nl) Het project startte met een onderzoek naar het 'verrijken' van 200 Nederlandse oorlogsmonumenten door middel van audiovisuele bronnen én een kleine selectie archiefmateriaal uit het Nationaal Archief. Het project leidde tot de realisatie van de iPhone-toepassing Oorlogsmonumenten in Beeld.

Masterstudent Nieuwe Media en Digitale Cultuur David van Toor, nam deel aan het onderzoek. Zijn ondervindingen zijn gepubliceerd in zijn masterthesis Content in Context. Wellicht dat er in de scriptie interessante literatuursuggesties te vinden zijn.

...en bij mijn voorbeelden vergat ik bijna Erfgoed op de kaart (ook al van ab-c media), een pakket waarin onder andere een app voor smartphones is opgenomen.

@Ad Nee, Archief 2.0 is zeker niet specifiek voor ingewijden. Zo werk ik niet in deze sector en ik heb ook geen opleiding in deze richting. Ik ben echter verbaasd dat je het lijkt alsof je niet eerst zelf hebt gezocht naar informatie in dit netwerk...?! Enkele apps (of gerelateerde blogposts, forumberichten dan wel video's) die uit de beide query's naar voren komen zijn:

(verwijzingen / links naar elders)

- Apps4nl: Overzicht van Open Cultuur Data demo’s;
- (iTunes) Oorlogsmonumenten in Beeld;
- (iTunes) Museumgids;
- (iTunes) AroundMe;
- Download UAR;
- UAR Amsterdam gelanceerd (UAR = Urban Augmented Reality);
- UAR: zelf de stad ontdekken met de app van het NAi;
- Via Foursquare historische foto’s van de locatie bekijken;
- 'Apps for Amsterdam' > Beeldbank Stadsarchief;
- Met een iPod door het Glasmuseum;
- Van Gogh Museum lanceert iPhone applicatie...;
- "... “Walking Cinema: Murder on Beacon Hill,” an eight-stop walk aro...";
- Today’s Document goes mobile! (NARA);
- Library of Congress Gets a Mobile App;
- National Gallery launches iPhone app;
- (video) Treasures Smartphone App from the British Library;
- Nationaal Congres Open Data;
- App’s & Open Data voor de overheid;

(verwijzingen / links naar blogposts of forumberichten op Archief 2.0)

- (video) Filmpje van AB-C Media over de Layar van Amersfoort op de Kaart;
- Limburgse monumenten-app;
- De nationale museumgids als iPhone applicatie;
- Handheld Guides: Their use, challenges and the future;
- (video) Sarijsapp, te zien in De Fundatie (Zwolle) bij de expositie over de...;
- (video) Historisch beeldmateriaal Utrecht en Groene Hart op locatie met de ... (erfgoed.mobi);
- (video) Eine Bibliothek für die Handtasche - Die iPad App der Bayerischen S...;
- (video) The World Park Campaign (QR-codes);
- (video) Historische Vereniging Noordoost Friesland op iPad intro;
- (video) JFK: 50 Days iPad App;
- (video) Historische content ontsluiten met Streetmuseum;
Open Data (Apps voor Nederland);
- Wat zijn de 'must haves' voor online kaartenapplicaties?;
- Spoortocht familieverhalen.

Gerelateerd
- Historiekaart.

Veel succes en plezier met jouw onderzoek(je) !

Dank voor je vriendelijke reactie. Dankzij deze reactie maar die van de anderen heb ik het idee dat ik een goede start kan maken met het onderzoekje. Mocht ik in het vervolg meer specifieke vragen hebben dan zal ik mee hier zeker weer melden. Andersom wil ik zeker bloggen als mijn onderzoek op stoom komt, maar kan nog even duren.

Ad

Christian van der Ven zei:

Ad, dit is een perfect platform om je vraag te stellen! Er zijn links en rechts al heel wat apps bedacht en gebouwd waarmee archiefmateriaal op de een of andere manier mobiel beschikbaar is gemaakt:

- Erfgoed.mobi van ab-c media is al genoemd; een web app voor beeldbanken, die je ook via een gewone browser kunt bekijken.

Verder heb ik zelf over een aantal verschillende apps geblogd:

- Annodrenthe van het Drents Archief; een app voor historische wandelingen en dergelijke, een beetje zoals je misschien voor Leiden zoekt.

Spinoza; een app die lijkt op erfgoed.mobi, maar afbeeldingen vantevoren ophaalt.

- Voetbal van toen van het Nationaal Archief; een app speciaal voor voetballiefhebbers, met allerlei historische foto's en feitjes.

Verder zijn er natuurlijk allerlei websites die apps beschikbaar stellen, die niet specifiek gerelateerd zijn aan archiefdiensten, maar die je wel kunt gebruiken. Historypin is zo'n website. Via een app kun je oude foto's opnieuw maken, vanaf dezelfde plek. Het Markiezenhof in bergen op Zoom heeft er een project (zie mijn blog).

Zoek je specifiek apps voor smartphones? Of zijn apps voor bijvoorbeeld tablets ook 'goed'?

Ad, een heel interessant onderzoek wat je aan het doen bent! Ik hoop dat je er zo nu en dan op Archief 2.0 over wilt bloggen, zodat we er allemaal wat van kunnen leren? En input geven, waar mogelijk.

Bedankt, ik ga zeker ook contact opnemen met Beeld en Geluid. Heb daar overigens jarenlang gewerkt als documentalist.

Ad

Wouter Daemen zei:

Nog een tip die je misschien verder op weg kan helpen. Het instituut voor Beeld en Geluid startte in 2010 het project Erfgoed in Beeld (www.erfgoedinbeeld.nl) Het project startte met een onderzoek naar het 'verrijken' van 200 Nederlandse oorlogsmonumenten door middel van audiovisuele bronnen én een kleine selectie archiefmateriaal uit het Nationaal Archief. Het project leidde tot de realisatie van de iPhone-toepassing Oorlogsmonumenten in Beeld.

Masterstudent Nieuwe Media en Digitale Cultuur David van Toor, nam deel aan het onderzoek. Zijn ondervindingen zijn gepubliceerd in zijn masterthesis Content in Context. Wellicht dat er in de scriptie interessante literatuursuggesties te vinden zijn.

Antwoorden op discussie

RSS

Zoeken in Archief 2.0

Loading