Fotoarchieven moeten meer experimenteren met nieuwe ontsluitingstechnieken

Beste allemaal,

Ik heb me nog maar net aangemeld alhier maar ben erg benieuwd wat er hier besproken wordt.

Zelf ben ik erg benieuwd naar de reacties op een artikel dat ik onlangs geschreven heb voor het tijdschrift Fotografisch Geheugen.  Hierin probeer ik uit te leggen hoe onderzoekers op zoek gaan naar foto's in een digitale collectie en betoog dat fotoarchieven actiever zouden moeten nadenken hoe de collectie op andere manieren doorzocht zou kunnen worden, bijvoorbeeld m.b.v. beeldherkenningstechnieken.

Dergelijke methoden klinken wellicht nog als toekomstmuziek maar bij allerlei projecten wordt er al actief mee geëxperimenteerd en in mijn optiek zouden juist fotoarchieven actiever moeten aanhaken bij dergelijke projecten om in de toekomst optimaal te kunnen profiteren van dergelijke projecten.

Het hele artikel kun je downloaden via http://repub.eur.nl/res/pub/30669/

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties op mijn betoog! 

Tags: beeldherkenning, fotoarchieven

Weergaven: 1318

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@mark Ben erg benieuwd! 

Mark Lindeman zei:

Wij (Pictura) zijn momenteel bezig met het opzetten van een pilot voor een van onze klanten die precies doet wat Martijn Kleppe beschrijft: het automatisch taggen van fotomateriaal. De techniek analyseert beelden zeer snel (erg belangrijk bij de hoeveelheden waar we het over hebben) en voorziet elk beeld van 1 of meer tags, tezamen met de waarschijnlijkheid dat deze tag op het beeld van toepassing is. Door deze tags en de waarschijnlijkheidsfactor te voeren aan onze zoektechnologie, ontstaat een nieuwe dimensie op onze beproefde beeldbanken.

Naast het verbeteren en verrijken van zoekresultaten van reeds redelijk tot goed beschreven fotocollecties, biedt deze techniek ook uitkomst voor niet of zeer slecht ontsloten collecties.

De pilot zal beelden gaan taggen op een aantal "concepten" (momenteel ruim 40), vallend onder de volgende hoofdcategorieën:

• Dieren/Planten (w.o. algemene begrippen als vegetatie, maar ook heel concrete als schapen)
  • Stadsleven (bv. gebouwen, fietsen, maar ook water of sneeuw)
  • Door mensen gemaakte objecten (bv. zwembaden, vliegtuigen en snelwegen)
  • Mensen (w.o. menigten, sociale onrust, sport & spel)
  • Stijl (bv. nacht, interieur, geen zichtbare personen)

Mocht de pilot succesvol zijn, dan zal ik hier de resultaten ervan delen.

Iemand een idee ? Welke tools heeft Google gebruikt voor de 'photo tours, 3D Google Maps' (artikel) "... foto's zijn [...] aan elkaar geplakt met behulp van een geavanceerde beeldbewerkingstechnologie die patronen herkent in de foto's en daaruit de beeldhoeken en posities berekent...." ?

Gerelateerd: Visit global landmarks with photo tours in Google Maps

@Joost: Dit doet me sterk denken aan Microsofts Photosynth (zie ook mijn blog over Zeeland in zwart-wit). Maar die tool zullen ze bij Google wel niet hebben gebruikt. ;-)

Bekijk ook eens http://weblab.ab-c.nl/rijksmuseum zou ook heel goed met een foto archief kunnen

Bij de volgende subtitel : 'Searching Speech to Find Images' moest ik aan deze 'discussie' denken. 'Making Noise Meaningful' is de titel van een blogpost bij Beeld en Geluid over een symposium in Twente op donderdag 5 juli 2012, morgen dus ! (via de LinkedIn group Erfgoed 2.0 : Seminar on Searching and Ranking.

Gerelateerd : ‘Googlen’ door uniek audiomateriaal: naar een beter zoekresultaat'

Dank je Joost!
Ik had de aankondiging inderdaad ook gezien. Gaat weliswaar over ander materiaal (audio) maar is zeker dezelfde problematiek!

Vanuit de abstractie, 'dezelfde' of toch in ieder geval vergelijkbare problematiek en met het idee dat archieven mogelijk ook audio materiaal hebben, al dan niet het geluidsspoor en de -sporen van video- en filmmateriaal dacht ik dat deze attendering wel zou passen Martijn. Vandaag schrijft de Automatiseringgids er over : Promovendus laat computer beter luisteren.

Bedankt Joost!

Deze keer over zoeken in video-materiaal : ICT-onderzoeker UvA ontvangt 50.000 euro, "... dr. Cees Snoek (LinkedIn, ceessnoek.info) van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Informaticus Snoek leidt een onderzoeksteam dat werkt aan de ontwikkeling van een slimme zoekmachine voor digitale video. Met deze MediaMill Semantic Video Search Engine maakte hij nationaal en internationaal al furore....".

Dinsdag 21 augustus 2012 : Webinar: verrijk uw collectie met Collection+ door David van Zeggeren van Sparked

(via het bericht : Wil je een uniek inkijkje in hoe het Rijksmuseum haar rijke collectie ontsluit en beheert? in de LinkedIn group Erfgoed 2.0)

- Informatici ontwikkelen smile-database, "... de meest uitgebreide lach-database ooit. De kennis kan worden toegepast op computers die leeftijden raden, emoties herkennen en menselijk gedrag analyseren....".

- Beeldverwerkingstaal Halide belooft snelheid en leesbaarheid, "... zou een snelheidswinst met een factor 70 mogelijk zijn. De prestatiewinst zou te danken zijn aan het opsplitsen van de code: het algoritme wordt in Halide-code losgekoppeld van het processing schedule...."

Antwoorden op discussie

RSS

Zoeken in Archief 2.0

Loading