Inmiddels weten we dat Google, Facebook noem maar op precies bijhoudt hoe we zoeken, wat we zoeken en welke webpagina's we bezoeken.

Ook archieven houden dit bij. Gahetna onthoudt zoekgeschiedenis en ook wat wij aanvragen. Ik vraag mij af hoe lang deze gegevens bewaard worden. Wie hebben er behalve het archief toegang tot deze gegevens en onder welke voorwaarden. Is er sprake van anonimisering?

Op termijn ontstaat er een enorme database, die inzicht kan geven in veranderingen in zoekgedrag van gebruikers. Is op dergelijk digitaal materiaal ook het principe van waardering en selectie van toepassing en zijn daar bepaalde tools voor ontwikkeld? Of wordt in de praktijk besloten gewoon alles te bewaren, aangezien schijfruimte steeds goedkoper wordt.

Weergaven: 715

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Afhankelijk van welke selectielijst dan (inmiddels) van toepassing is voor het BHIC, geldt dus 10 of 5 jaar als bewaartermijn voor gegevens inzake aanvragen en reserveringen. Daar zitten we dan nog niet aan... of we zitten er al overheen.

Ik zal deze discussie bij ons eens in de groep gooien.

@Raymond: Het publiceren van dergelijke statuten en zo lijkt me toch niet nodig? Ik zou veel liever hebben dat archiefdiensten hun zaken op orde hebben (en het Nationaal Archief lijkt daar vooralsnog beter in geslaagd dan het BHIC) en dat dit in voor klanten begrijpelijke woorden is kenbaar gemaakt en uitgelegd. En statuten zijn doorgaans niet erg begrijpelijk...

Zie deze link over privacyopenheid bij Google.

Ter aanvulling: wat er met aanvraagggegevens wel en niet mag moeten in een reglement zijn vastgelegd.Gegevens mogen, tenzij geanonimiseerd, alleen gebruikt worden voor de daarin aangegeven doelen. Over het algemeen worden deze gegevens voor beheersdoeleinden gebruikt en niet uitgewisseld. @Christian: uitzondering daarop is inderdaad strafrechtelijk onderzoek. In dat kader is het artikel van Hans Waalwijk in het Archievenblad van mei (nr.4) 2009 mogelijk interessant.

@Joost: Nu je dat zo zegt, herinner ik me inderdaad weer dat Hans daarover publiceerde. Dank voor de tip!

Alleen al omdat er op de website gahetna.nl Google Analytics wordt gebruikt om bezoekgegevens bij te houden en te analyseren, moet er een privacyverklaring worden opgenomen op gahetna. Dit wordt namelijk geëist in de gebruikersvoorwaarden van Google Analytics (artikel 7):

U dient op Uw Website een privacybeleid op te nemen en dat beleid moet informeren over het gebruik van een cookie dat anoniem verkeergegevens verzamelt.

Daarnaast zou nog een functie aan de Google Analytics-code kunnen worden toegevoegd, die de gegevens die naar Google worden verzonden extra anonimiseert. Zie daarvoor de uitleg over de functie bij Google zelf en meer achtergrondinformatie over waarom deze functie van belang is (wordt) in dit blogje.

Maar die privacyverklaring is er, van de Stichting Vrienden van het Nationaal Archief:

Artikel 4 Cookies

4.1 De Stichting Vrienden van het Nationaal Archief maakt bij het aanbieden van haar elektronische diensten gebruik van 'cookies'. Een cookie is een bestand dat op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Cookies worden gebruikt om bij te houden welke voorkeuren de Klant heeft ingesteld voor een bepaalde dienst. Ook kunnen cookies worden gebruikt om te voorkomen dat de Klant een bepaalde advertentie te vaak ziet of om te registeren hoe vaak een advertentie wordt vertoond. Cookies kunnen de computer of bestanden die op de computer staan niet beschadigen.

Michaël van Leeuwen zei:

Alleen al omdat er op de website gahetna.nl Google Analytics wordt gebruikt om bezoekgegevens bij te houden en te analyseren, moet er een privacyverklaring worden opgenomen op gahetna. Dit wordt namelijk geëist in de gebruikersvoorwaarden van Google Analytics (artikel 7):

U dient op Uw Website een privacybeleid op te nemen en dat beleid moet informeren over het gebruik van een cookie dat anoniem verkeergegevens verzamelt.

Daarnaast zou nog een functie aan de Google Analytics-code kunnen worden toegevoegd, die de gegevens die naar Google worden verzonden extra anonimiseert. Zie daarvoor de uitleg over de functie bij Google zelf en meer achtergrondinformatie over waarom deze functie van belang is (wordt) in dit blogje.

ik stel voor om het archaïsche begrip privacy-verklaring af te schaffen. Daarvoor in de plaats: cookieverklaring.

Aike van der Ploeg zei:

Maar die privacyverklaring is er, van de Stichting Vrienden van het Nationaal Archief:

Inderdaad, en dat is dus een goede zaak. Die privacyverklaring moet er dus ook zijn, in tegenstelling tot wat hier eerder werd gezegd (daar reageerde ik op, maar dat had ik niet helemaal helder neergezet). Het enkele "vallen onder de Wet bescherming persoonsgegevens" is dus niet voldoende.

De privacyverklaring (cookieverklaring ;-) ?) voldoet alleen nog niet aan de eisen die Google stelt. Er staat nu:

"Cookies worden gebruikt om bij te houden welke voorkeuren de Klant heeft ingesteld voor een bepaalde dienst. Ook kunnen cookies worden gebruikt om te voorkomen dat de Klant een bepaalde advertentie te vaak ziet of om te registeren hoe vaak een advertentie wordt vertoond."

Maar daar moet dus nog bij, bijvoorbeeld: "Verder gebruikt deze website cookies om verkeersgegevens te verzamelen. Die gegevens worden doorgegeven aan Google (Analytics) en daarmee hebben we als doel het analyseren van het gebruik van onze website/dienst."

Antwoorden op discussie

RSS

Zoeken in Archief 2.0

Loading