Het BHIC heeft slechts een jonge geschiedenis waar het beschikbaarstellen van films betreft; op onze website staan tot nu toe slechts enkele honderden (fragmenten van) films. Steeds vaker krijgen ook wij natuurlijk dus de vraag of we deze ook verkopen.

Hoe gaan anderen hiermee om? Als de rechten bekend of onbekend zijn? Hele films of alleen fragmenten? Gebruiken jullie een vrijwaringsformulier? Bestellingen via een medewerker of ook of misschien zelfs uitsluitend via een webwinkel?

Alle suggesties, tips, links en documentatie zijn welkom. Alvast bedankt!

Tags: films

Weergaven: 297

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Chris,

Ik reageer kort, vooral ook omdat ik zelf geen ervaring heb met dit soort dingen bij archiefdiensten. Veel zal dus al wel bekend zijn; dat is dan maar 'ten overvloede'.

Ik kan me voorstellen dat fragmenten van films veel tijd kosten om te leveren, tenzij je (zoals bijv. Beeld en Geluid) de ontsluiting per item of shot (van minuut tot minuut dus) geregeld hebt. Anders zou ik zeggen: lever de hele opname en vraag een vast bedrag. Dat is niet klantgericht, maar wel efficiënt.

Als je wel per fragment levert, dan ligt het voor de hand om het bedrag te variëren naar lengte van het fragment. Aan de andere kant liggen de daadwerkelijke kosten bij het bewerken en op een drager of lokatie zetten van het materiaal. En die zijn waarschijnlijk net zo hoog voor een fragment als voor de hele opname. Misschien wel hoger, omdat je meer tijd moet steken in het vinden van het fragment, als je dat niet geregeld hebt in je ontsluiting.

Ik ben ook benieuwd hoe jullie het leveren. Stuur je een dvd op? Of komt het ergens te staan om te downloaden? Dat laatste is natuurlijk helemaal mooi te koppelen aan een webwinkel: betaald en meteen afleveren.

Ga je het commercieel uitbaten, of moet het kostendekkend zijn? Volgens mij geldt hier qua rechten hetzelfde als bij je fotocollectie. Hoe regel je dat?

@Chido: Dank voor je reactie!

Toevallig staan bij het BHIC eigenlijk alleen maar fragmenten van films online, simpelweg omdat die het beter doen dan hele films. Veel van die langere films komen ook wat traag op gang of laten veel van hetzelfde zien; we hebben er dus gewoon de 'hoogtepunten' uitgehaald en die op de site gezet.

Eigenlijk willen we er verder zo weinig mogelijk tijd aan kwijt zijn en we zullen er ook niet mee 'te koop' lopen. Maar op verzoeken om films die er zijn, willen we wel ingaan, uit oogpunt van klantvriendelijkheid.

De rechten, da's nog wel een issue inderdaad. Net als met foto's, zijn die ook niet van alle films bekend of duidelijk omschreven. Het leveren van slechts fragmenten wordt door sommigen dan ook gezien als compromis: je kunt toch een klant tegemoet komen, zonder dat je de eventuele rechten van de 'hele' film schaadt. Maar da's discutabel natuurlijk.

Het leveren zullen we wel digitaal doen; gezien het aantal keren dat het nu nog voorkomt, volstaat bijvoorbeeld WeTransfer of zo best. Uiteindelijk zal dat wel via een webwinkel moeten/gaan, simpelweg omdat het voor iedereen makkelijker en sneller is.

Een vast bedrag, zoals jij zegt, heeft ook mijn voorkeur. Da's ook eerlijker (al ligt dat eraan hoe je 'eerlijk' omschrijft), want qua werk wat je eraan hebt, is het meestal gelijk. Het is in ieder geval duidelijk voor de klant en voor ons.

Bij verschillende archieven zal ik ook nog eens online rondneuzen. Maar ik hoop dat hier ook nog wat reacties van 'ervaringsdeskundigen' komen.

@Christian

Heeft het BHIC er al eens over gedacht om vrijwilligers in te zetten om de opnames helemaal te beschrijven? Dat zou meer tekstuele hits kunnen opleveren en maakt het selecteren van fragmenten ook eenvoudiger. Sterker, dan is het selecteren en klaarzetten voor levering relatief eenvoudig te automatiseren. Is dus goedkoper en levert wellicht meer verkoop op.

Hoi Christian,

 

Bij het NORAA (nationaal overleg regionale audiovisuele archieven) komt dit onderwerp ook regelmatig aan bod. Er is een tarievenlijst van de archieven voor het diverse gebruik van filmmateriaal, de laatste versie heeft de secretaris Roland de Jong van het Historisch Centrum Overijssel, als je die wilt bekijken. Ik kan je vraag ook bij de NORAA leden neerleggen als je dat wilt.

Christian,

Als jullie leveren via commerciële tussestations als WeTransfer, moet je heel goed letten op hun kleine lettertjes. Voor je het weet krijgt het tussenstation rechten op het bestand, waar de rechthebbende waarschijnlijk geen expliciete toestemming voor heeft verleend.

@Chido: Nee, daar is (denk ik) nog niet over nagedacht; goede suggestie! Op dit moment is met zo min mogelijk moeite een aantal fragmenten online gezet, eigenlijk ter opfleuring van onze lokale geschiedenispagina's (een soort online geschiedenisboekjes). Wanneer we écht werk willen gaan maken van de filmcollectie en er een breder publiek mee willen trekken, dan moeten dat soort crowdsourcings-ontsluitingstechnieken zeker worden bekeken. Bij 'woordentikkertje' van Beeld en Geluid werkt dat immers perfect.

@Tamara: Fijn! Als je leden van NORAA op deze vraag/discussie wilt attenderen, dan graag. Ben benieuwd naar reacties!

@Jules: Je hebt helemaal gelijk. Precies om die reden is onze ict-coördinator bezig met het regelen van een ftp-oplossing of zo via onze eigen server. En als die voor zowel de klant als onszelf net zo handig werkt als WeTransfer, dan stappen we vandaag nog over. (De kleine lettertjes van die laatste heb ik nooit bekeken, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het niet allemaal 'voor niks' is, los van de reclameblokjes.)

Antwoorden op discussie

RSS

Zoeken in Archief 2.0

Loading