Archief 2.0

Nederlandse en Vlaamse archivarissen in beweging

Ik lees net achtereenvolgens 'Helft kantoor-pc's blijft 's nachts aan' en 'Miljoenen servers staan niets te doen'. En denk dan: Zet die apparaten toch uit! Bespaar zo energie en daarmee natuurlijk ook geld. Wat doe jij?

(bron: 'Zet jij jouw kantoor pc uit?')

Tags: besparen, energie, geld, milieu

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Is het een bewuste keuze om jouw scherm niet uit te zetten? Blijkbaar is dat bij Daniëlle en jou vergelijkbaar geregeld voor wat betreft de publieke ruimtes. Wel logisch overigens. Collectief gaat het blijkbaar anders dan individueel, per werkplek.

Mijn computer thuis staat ook vrijwel de hele dag aan als ik thuis ben. Soms een tweede. Nu ik met Ubuntu aan het stoeien ben en de uitwisseling en connectie(s) tussen XP en Ubuntu is dat vaker.

Mooi dat je vrijwel nooit lampen aan hebt. Ik krijg een beeld van iemand die 's avonds vrijwel altijd in het licht van zijn beeldscherm zit?

Hierop reageren

@Joost: Niet een echte bewuste keuze, van dat scherm. Als er alleen zo'n klein lampje brandt, dan lijkt het allemaal niet veel kwaad te kunnen hè. Zo'n zoemende computer ziet er een stuk stroomverslindenderder uit, denk ik...

Ik heb boven m'n bureau overigens wel een klein tl-balkje hoor. Anders worden m'n ogen te snel moe en kan ik niet lang genoeg doorwerken! ;-)

Hierop reageren

Ha ha, een klein lampje aan het scherm. Lees eens 'EU ziet elektrische apparaten liever niet stand-by staan' of Milieu Centraal: Computers. En dit is ook wel een leuk idee 'Philips voorziet nieuwe Brilliance-monitor van bewegingssensor'. Als die Philips bij langer dan x (in te stellen minuten) nu eens automagisch uit zou gaan!?

Ik lees "... bij eenzelfde vermogen en verbruik produceert een TL-lamp tot 5 keer meer licht dan een gloeilamp...." (bron). Kan betekenen zelfde verbruik maar wel meer licht ;-) En de 'open deur' van Milieu Centraal is: "... Laat ook tl-verlichting niet onnodig aan. Tl-lampen zijn weliswaar erg zuinig met energie, maar onnodig aan blijft verspilling....". :-)

Hierop reageren

Nou ja, ik kijk dan ook weer heel weinig televisie... Dat maakt het kleine lampje van de monitor vast weer goed... ;-)

Hierop reageren

Zeg Joost, hoeveel energie heeft deze discussie eigenlijk al gekost?

:-)

Hierop reageren

Mijn kantoor PC zet ik uit als ik naar huis ga. Niet alleen zet ik mijn computer uit maar ook mijn beeldscherm. Dat laatste wordt door veel mensen nogal eens vergeten.
Onze servers staan 's nachts gewoon aan, vanwege vele redenen: 24u bereikbaarheid voor zowel personeel, inwoners en overige bezoekers (we zijn een gemeente). Bovendien, het uitzetten en weer aanzetten van een server vereist veel tijd. De meest belangrijke reden is dat het uit- of aanzetten van een server een risicomoment is: de kans op een crash van de vaste schijven is dan het hoogst !!

Hierop reageren

Oh, Luud, ik zie het als een investering ;-) Haha.

Luud de Brouwer zei:
Zeg Joost, hoeveel energie heeft deze discussie eigenlijk al gekost?

:-)

Hierop reageren

Caspar. Leuk, helemaal vanuit Zweden zie ik in jouw profiel.

In het geval van servers gaat het in dat artikel vooral over servers die slechts af en toe worden gebruikt.

Of harde schijven het vaakst crashen bij een reboot of na aan-/uitzetten weet ik niet. Ik weet wel dat Microsoft en andere partijen soms server-reboots adviseren vanwege 'memory-leaks' en andere problemen waardoor een server steeds trager kan worden. Met de juiste raid configuratie hoeft een crash van een harde schijf overigens geen enkel probleem te zijn zoals je vast weet.

Ik denk wel eens dat om verschillende redenen het down en weer up brengen van een serverpark net zoals een brandoefening met enige regelmaat uitgevoerd zou moeten worden.

Goed dat je jouw computer en beeldscherm beide uitzet ! Mooi.

Caspar Gielissen zei:
Mijn kantoor PC zet ik uit als ik naar huis ga. Niet alleen zet ik mijn computer uit maar ook mijn beeldscherm. Dat laatste wordt door veel mensen nogal eens vergeten.
Onze servers staan 's nachts gewoon aan, vanwege vele redenen: 24u bereikbaarheid voor zowel personeel, inwoners en overige bezoekers (we zijn een gemeente). Bovendien, het uitzetten en weer aanzetten van een server vereist veel tijd. De meest belangrijke reden is dat het uit- of aanzetten van een server een risicomoment is: de kans op een crash van de vaste schijven is dan het hoogst !!

Hierop reageren

Onze servers staan continue aan en worden alleen uitgezet in noodsituaties (bv uitval van de koeling of wegvallen van de stroom) en eventueel bij een oefening. Het resetten gebeurt meestal bij een update van het besturingssysteem (we draaien voornamelijk Windows maar ook Novell), dan worden meteen eventuele problemen met memoryleaks opgelost.
Overigens zijn we bezig ons serverpark 'groener' te maken: inmiddels zijn de meeste servers gevirtualiseerd (meerdere virtuele servers op één fysieke server). Dat scheelt een boel stroom. Een andere methode die we toepassen is het koelen van de servers met buitenlucht, dat werkt ongeveer op dezelfde manier als een waterkoeling in de auto.
Een ander iets is het 'opvangen' van de door de servers geproduceerde warmte. Die warmte willen we gebruiken voor het verwamen van onze kantoorruimtes.
O ja, ik heb 2 banen: als IT-archivaris èn als IT-konsult (ben onder andere verantwoordelijk voor onze 3 serverruimtes).

Hierop reageren

Elke maand worden in China gemiddeld 5 kolencentrales geopend (zie http://www.sanderchan.com/2008/07/kolencentrales-en-china.html) en dan maken we ons in Europa druk om gloeilampen en PC's die 's-nachts aan staan?

Hierop reageren

@Caspar Mooie dingen doe je daar. Virtualiseren lijkt me inderdaad een goede, zeker voor servers die toch niet veel doen. En zo'n virtuele server kun je wellicht evengoed uit zetten? Twee banen, drie server-ruimtes, dan ben je erg druk schat ik zo in. Is dat niet te druk?

@Eric-Jan Wil je alles 'kapot' relativeren? ;-) Wat stel jij voor dat we doen? Demonstreren tegen een nieuwe kolencentrale in China? Hoe sta je tegenover 'green computing' en/of andere aandacht voor duurzaamheid en het milieu hier? Overigens vind ik dat heel veel realiseer ik me, vijf kolencentrales per maand !! Wow.

Hierop reageren

De pc's gaan hier aan het einde van de werkdag uit. Dat is overigens de verantwoordelijkheid van de medewerkers zelf. De servers blijven - uiteraard - dag en nacht aan staan. Die lijken niets te doen, maar zijn natuurlijk wel altijd bezig.

Hierop reageren

Hierop reageren

RSS

© 2010   Gemaakt door Christian van der Ven   Verzorgd door .

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden