Alle leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten tijdens hun schoolcarriere 30 uur vrijwilligerswerk doen in het kader van de Maatschappelijke Stage (MaS). Veel scholen denken hierbij alleen aan de zorg of sport, maar ook bij ons in de archieven is natuurlijk van alles te doen. Elke school heeft de MaS anders georganiseerd: individueel of in groepen, lintstages of blokstages. Ik ben erachter gekomen, dat het goed is om van te voren te weten hoe de scholen in je omgeving hun stage indelen, zodat je hierop kunt inspelen met je projectaanbod.

 

Onlangs heeft het Regionaal Archief Leiden Ambassadeursprijs Maatschappelijke Stage in de Erfgoedsector gewonnen. Wij zijn erg enthousiast over de MaS en willen dat enthousiasme graag overbrengen. Omdat het onzin is het wiel elke keer opnieuw uit te vinden hieronder een kort overzicht van de MaS-projecten die wij inmiddels hebben lopen. Mocht je zelf met je archief interesse hebben voor projectplannen, powerpoints en ander materiaal, laat het me dan gerust weten. Ik stuur met alle plezier een pakketje op.

 

Ik ben ook erg benieuwd welke archieven er aan MaS doen en op welke manier jullie het aanpakken.

 

50 jaar dood?

Dit project is een lintstage, waarbij elke keer 2 leerlingen uit het VMBO op 5 vrijdagmiddagen de overlijdens van 1960 invoeren in onze database. De leerlingen controleren elkaar en maken daardoor weinig fouten. Het is ook niet zo arbeidsintensief in de begeleiding.

 

Historische speurtocht

Tijdens een blokstage van een week hebben drie stagiairs uit het vwo een historische speurtocht door de stad gemaakt. Dit was behoorlijk arbeidsintensief en door het product ook maar eenmalig uit te voeren. Wel hebben we een speurtocht met een heel andere insteek, dan onze archiefmedewerkers zouden maken. De speurtocht is ook via de mobiele telefoon te lopen.

 

 Verhalen van vroeger

Een enorm succesvol interviewproject. Een groep van 12 leerlingen havo/vwo heeft een week lang bij ons in het archiefgebouw hiervoor stage gelopen. De eerste dag bestond uit een introductie op het project, rondleiding door het gebouw en workshop interviewen.

De tweede dag waren we al op de koffie in een verzorgingstehuis om daar in tweetallen bewoners te interviewen over hun favoriete plekje in de stad.

In de volgende dagen hebben de stagiairs de interviews uitgewerkt tot korte verhalen, een afbeelding uit onze beeldbank erbij gezocht en de posteropmaak gedaan. Daarnaast hebben ze in ploegjes geassisteerd bij de schoolbezoeken van het po.

De laatste dag bestond uit het voorbereiden van de opening van de tentoonstelling en de opening zelf: boodschappen doen, aankleding van de ruimte, bedenken van de openingshandeling en het ophalen van de ouderen uit het verzorgingstehuis.

Deze vorm van MaS is behoorlijk arbeidsintensief, maar je haalt er een heel divers publiek mee binnen: jongeren, ouderen, ouders, docenten, buurtbewoners etc. Daarnaast vormen de verhalen van de ouderen een mooie aanvulling op onze collectie. Het begeleiden van 12 stagiairs kost trouwens minder tijd en inspanning dan drie. De leerlingen kunnen elkaar helpen en samen overleggen.

Tags: MaS

Weergaven: 88

Bijlagen:

Zoeken in Archief 2.0

Loading