Ik kwam vandaag de SIMILE Timeline tegen. Ik hoop komend weekend wat tijd te hebben om uit te zoeken hoe dit werkt en of het misschien bruikbaar is voor de Tijdbalk.
Het ziet er mooi uit. Zie ook hier en hier.

Overigens zie ik nu dat dit type tijdbalk ook gebruikt wordt door Zotero. Een aanrader voor gebruikers van Firefox die informatie van websites lokaal willen opslaan en toegankelijk houden.

Tags: Tijdbalk, software

Weergaven: 194

Berichten in deze discussie

Ziet er inderdaad mooi uit! Ik ben benieuwd wat je bevindingen gaan zijn. Het is in ieder geval noodzakelijk dat de gegevens door iedereen eenvoudig zijn aan te passen en aan te vullen en zo. Ik zie nu alleen een helppagina met een hoop programmeerwerk.
Vormgeving is inderdaad bijzonder mooi en het geeft meer het idee van een tijdlijn dan een lijst.

Persoonlijk vind ik die van het leven van Claude Monet een stuk inzichtelijker dan die van de geschiedenis van het Christendom aangezien dat een ontzettend lange periode met heel veel gebeurtenissen geeft.

Ik heb Zotero wel geïnstalleerd staan, maar gebruik het eigenlijk nauwelijks... Ik snap nog niet goed wat de toegevoegde waarde is. Het heeft nog veel weg van een klassieke bookmarkfunctionaliteit in de browser. Maar waarschijnlijk gebruik ik het niet genoeg om de voordelen er van te zien.
Voordeel van Zotero vind ik dat je alles aan alles kunt koppelen. Nadeel van alleen bookmarken is dat je de inhoud zelf niet hebt. En een link kan "zuur" worden. Nadeel van iets downloaden is dat niet altijd de lokatie van het origineel terug te vinden is. Zotero combineert dit: je kunt bookmarken en er meteen een bibliotheek aan koppelen, met notitiemogelijkheden en een snapshot-functie (daar heb ik de lol nog niet helemaal van ingezien, maar soit).
Kortom, best een aardige onderzoekstool.
Overigens heb ik de export-functie nog niet echt onderzocht.
Goed, een weekend klooien heeft het volgende opgeleverd:
Bij SIMILE hebben ze een extensie (wibbit) die het mogelijk zou maken om onder andere tijdbalken in MediaWiki te maken. Ik heb het een en ander geprobeerd en volgens mij werkt de software nog niet zoals het zou moeten.
Zie hier het resultaat in mijn eigen 'test-wiki'. Om dit te bereiken heb ik allerlei bestanden moeten uploaden, maar het resultaat is een beetje miezerig: het gewoon een tabel. Maar, dat ligt niet aan mij, want ook de voorbeelden die zij geven (deze en deze bijvoorbeeld) zijn gewoon tabellen, terwijl er plattegronden en tijdbalken getoond zouden moeten worden.
Met andere woorden, wordt nog vervolgd.

De rest van het weekend heb ik nog wat zitten pielen aan een tijdbalk voor de familie Philipsen-Koch. Deze is gebaseerd op een Google-sheet, dat in principe door meerdere mensen bewerkt kan worden. Hier zouden we misschien ook iets mee kunnen proberen (al weet ik niet precies hoe je het in de wiki krijgt en is het eigenlijk een beetje web 1.5).

Tenslotte, in Mediawiki zitten ook enkele tijdbalk-sjablonen, maar die zijn een beetje lelijk.

Ik zal komende weken nog eens kijken wat er mogelijk is (of zou moeten zijn).
Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!

Zo kom je nog eens wat te weten van je archief 2.0-genoten...
Zo, Ingmar.. Wat een lekker jaren '70-geboortekaartje heb jij, zeg! :-)

Anyway, via SIMILE zie ik door jouw voorbeelden ook niet zo snel wat er geweldig aan is. Een tabel kunnen we zelf ook maken en ook handiger, met minder bestanden uploaden en zodat we hem allemaal kunnen bewerken. Ik deel dus jouw conclusie.

Zo'n alternatief via een Google-spreadsheet is al wel beter, maar moet je dan steeds na het bijwerken die spreadsheet opnieuw uploaden of invoegen of zo? Of wordt die tijdlijn dan via een widget weergegeven, die automatisch z'n data uit de spreadsheet haalt?

De sjablonen van MediaWiki heb ik nog niet eens gezien. Ik ben dit weekend zelf ook nauwelijks thuis, dus dat laat ik maar even liggen.

Ik ben benieuwd waar je volgende week mee komt! :-)
@ Luud: Dank je wel
@ Christian: mooi bruin he. We vonden het vooral opvallend dat Hanneke hetzelfde kaartje had. Dat is echt zo, is geen trucage hoor! ;-)

Je kunt het Google-sheet zo instellen dat het automatisch opnieuw gepubliceerd wordt. Het is dus eigenlijk een eenmalige actie om de 'tijdbalk-pagina' te maken. De data worden iedere keer 'on the fly' opgehaald.
Het grote voordeel van deze manier van een tijdbalk maken (met de SIMILE-software) is dat de volgorde van de rijen in de tabel niet uitmaakt. SIMILE zet de gegevens in de 'juiste' volgorde.
En je kunt de data tegelijkertijd op verschillende manieren presenteren. Ik heb dat nu niet gedaan, maar je kunt de verschillende gebeurtenissen ook gewoon in een tabel laten zien, waarbij de gebruiker zelf de volgorde kan bepalen. En, en dat het ik ook nog niet gemaakt, je kunt een zoekfunctie toevoegen.
Ik heb ook nog hoop dat het met Mediawiki moet lukken. Het aanvullen van de data gaat gewoon in de tabel in de wiki, daar hoeven geen extra bestanden voor toegevoegd te worden. Ook dat zou dus een eenmalige actie moeten zijn.

Misschien volgende week meer (maar Snikolaas komt deze week een keer of drie, dus ik denk dat ik met Tren moet spelen ;-)
Ja, ik denk dat iedereen z'n plannen door die Sinterklaas in de war worden geschopt. Zo komen we natuurlijk nooit aan werken toe! ;-)

Het klinkt al een stuk beter na jouw uitleg overigens.
Een korte update over de test-tijdbalk op mijn wiki. Het lijkt er op dat hij het langzamerhand gaat doen.
Als je de pagina opstart ziet het er nog altijd niet uit, maar als je op "bewerken" klikt en klikt op "Bewerking ter controle tonen" dan verschijnt de tijdbalk WEL!
Je ziet dan ook dat de volgorde waarin de gegevens in de tabel staan, niet van invloed is op de volgorde in de tijdbalk.

Verder zie je ook dat onderaan in de explorerbalk de tekst staat "Gereed, maar met fouten op de pagina." Ik weet nog niet of dat aan mij ligt of niet.
Tenslotte zijn in de bewerkingspagina twee 'tabel-knoppen' toegevoegd. Normaal gesproken verandert door een klik daarop het tekstveld in een mooie tabel, zodat het eenvoudig is om de goede data in de goede cel in te vullen, zonder na te hoeven denken over de juiste code ({ | of -).

Wordt dus vervolgd.

Ik heb nog goede hoop dat alles binnenkort goed functioneert en we de tijdbalk in de archiefwiki kunnen opnemen.
Hij doet het hoor!
Het lag uiteindelijk toch aan mij, ik was ergens "?>" vergeten!

Ik zal komende week proberen op mijn Tom proberen duidelijk te maken wat hij moet doen om het ook op Archiefwiki aan de praat te krijgen.

Daarna kunnen we naar de lay-out etc kijken.

I
Ingmar,
Ziet er schitterend uit hoor! Laat maar gerust iets weten wanneer je tijd hebt om het samen te bekijken. Kanalen genoeg om te communiceren.
Ziet er mooi uit! Da's inderdaad een fraaie manier om al die saaie jaartalletjes te laten zien.

En ik zie dat achter de bolletjes ook linkjes schuil kunnen gaan, naar artikeltjes elders in de wiki.

Vooral het feit dat we nu geen geklooi hebben met haakjes en zo, is goed! :-)

RSS

Zoeken in Archief 2.0

Loading