Archief 2.0

Nederlandse en Vlaamse archivarissen in beweging

Dag allemaal,

Ik ben alvast begonnen met het opnemen van de gegevens van het Gemeentearchief Waalwijk. Vanuit de archievenkaart linken we immers door naar wikipagina's van alle afzonderlijke archiefdiensten en we moeten het dus even hebben over:

1. Welke gegevens willen we op zo'n pagina hebben?
2. Welke vormgeving kiezen we voor de pagina?

Ik zag later dat Tom ook al begonnen was, maar dan voor het ADVN.

A.d. 1: Ik heb mezelf vooralsnog beperkt tot de basisgegevens die van belang zijn voor bezoekers, zoals deze ook te vinden zijn in de welbekende (en papieren...) archiefalmanak. De meerwaarde die wij kunnen bieden is:

- Koppeling aan de archievenkaart.
- Opnemen van het werkgebied, inclusief opgeheven gemeentes, buurtschappen, gehuchten enzovoort.
- Geactualiseerde en door iedereen uit te breiden content.
- Opnemen van Vlaamse archiefdiensten.

Graag jullie commentaar! In ieder geval komt bij iedere archiefdienst zo'n schematisch kaartje te staan van het werkgebied en de ligging in het land van de dienst.

Welke informatie willen we er nog meer bijhebben? Ik zou overigens voorstellen niet al te ambitieus van start te gaan. Het moet vooralsnog behapbaar blijven.

A.d. 2: Ook over de vormgeving graag jullie commentaar. Moeten de kopjes genest worden bijvoorbeeld?

Tags: archiefalmanak, archiefwiki, archievenkaart

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Klopt helemaal, Ingmar. Het BHIC heeft al iets van 80 voormalige gemeenten... Eventueel, in verband met de doorzoekbaarheid, zouden we die helemaal onderaan kunnen zetten, maar dan achter elkaar door.

In eerste instantie had ik dat ook voor de huidige gemeenten bedacht, maar later bedacht ik me dat zo'n lijstje overzichtelijker zou zijn. Maar het bevordert wel een scrollarm natuurlijk. Aan de andere kant: hoeveel archieven hebben nu helemaal zo'n enorm werkgebied hè? Brabant spant wel de kroon, geloof ik.

Ik zal de pagina van het BHIC eens gaan maken, als extreem voorbeeld...

Hierop reageren

Ik denk dat we een categorie "Archievenkaart" moeten maken, waar de link in de navigatiebalk naar moet verwijzen, met daarin de subcategorieën.
vervolgens moeten we op een of andere manier een onderscheid maken tussen subcategorieën voor organisatie-typen (Archiefdiensten, Archiefinspecties, Categoriale instellingen etc.) en geografische subcategorieën (Nederland, België (of Vlaanderen?), Zuid-Holland, Noord-Brabant etc)

Latere toevoeging:
De wiki attendeert me erop dat Tom de categorie Archievenkaart op 22 mei 2008 verwijderde!

Alles wat ik wijzig kan ongedaan gemaakt worden he? ;-)

Hierop reageren

Over het meervoud: ik geef toe dat iets dergelijks voortkomt uit mijn gemakzucht... haha!

Hierop reageren

Welnu, hier de pagina van het BHIC.

's-Hertogenbosch is wel de vestigingsplaats, maar hoort niet tot het werkgebied. Daarmee zijn we een uitzondering, dus voor het systeem van Luud (met de vestigingsplaats bovenaan de lijst) lijkt me dat niet uit hoeven maken.

De opgeheven gemeentes moeten inderdaad elders staan. Bij het BHIC zou dat niks worden. De huidige lijst gaat al maar net. Opgeheven gemeentes zouden dus onderaan de pagina kunnen komen. Of wèl onder het kopje "Werkgebied", maar dan achter elkaar door. Wat met 80 plaatsnamen toch beter is...

Ik heb meerdere locaties opgevoerd (en van "Bezoekadres" meervoud gemaakt, Luud!).

En wat doen we met bijzondere openingstijden? Het BHIC is iedere eerste zaterdag van de maand open, behalve in een paar maanden, dan de tweede. En wat te doen met bijzondere sluitingsdagen? of gaat dat wat ver om allemaal op te nemen. (Aan de andere kant: doe je dat niet, dan geldt wat Enno zegt: dan moet je alsnog op de website van een dienst zelf kijken.) Een apart kopje dus?

Hierop reageren

Ik zou hier niet al te veel tijd aan besteden.
Ik heb geen managementcursus gehad, maar hier geldt waarschijnlijk ook de 80/20-regel. Laten wij in eerste instantie van de 'normale' situatie uitgaan en de uitzonderingen zo veel mogelijk overlaten aan 'de community'.

Hierop reageren

Tommeke zat even twee dagen van de zon te genieten ;-). Dus tussen mijn zonnige activiteiten door: de opmerkingen hierboven die specifiek voor mij zijn bedoeld, vat Ingmar mooi samen in zijn laatste bericht.
Om te beginnen lijkt het mij perfect te doen een onderscheid te maken in het type van (sub)categorie, zodat we een groep categorieën krijgen met organisatie-typen en één met geografische locaties. Dat ga ik morgen in de loop van de dag (wanneer ik weer aan de slag ga) een grondig gaan bekijken. Ondertussen kunnen jullie aardig aan de slag om de indeling uit te dokteren ;-).
Verder is die categorie-portal is trouwens heel handig te managen, alleen heb ik een praktische vraag. Welke kaart(en) gaan we nu gebruiken? Want ik denk dat de Archievenkaart, als mash-up tussen Archiefalmanak, (mss) de basis-Vlabidoc en een kaart, nogal overzichtelijk moet zijn. Ik heb jammergenoeg de tijd niet om dat te volgen, maar ik zie dat Chris en Ingmar de evolutie inzake de kaart van Frank min of meer volgen. Enfin, kortom, denken jullie een beetje na, wat jullie ondertussen ook duidelijk doen, over de indeling van het geheel?
Misschien even een paar opmerking(en) uit Vlaamse hoek: voorlopig zit er in de kaart van Frank geen Vlaams/Belgische component, maken we daar een aparte kaart voor of niet. Of splitsen we het geheel op in één exclusief Nederlandse kaart annex Almanak en één exclusief Vlaams/Belgische kaart annex basis-Vlabidoc? Jullie weten dat ik voorstander ben van het samenvallen. Dat is wel leuk voor de kruisbestuiving, maar is het ook praktisch haalbaar. Zo ook bv. voor de organisatie-typen (die in de twee landen nogal uiteenlopen). Zolang we een algemene term als Archieven gebruik is er geen probleem, maar als we het onderscheid gaan maken naar Archiefdiensten, Archiefinspectie en Categoriale instellingen, ... zie ik wel problemen. Concreet zie daar de volgende oplossing: zowel NL als BE kent zijn categorieën toe (over te nemen uit de specifieke gidsen) maar zet telkens na de categorie wat de algemene geografische locatie is. Bv: Archiefinspecties (NL) of Privaat-rechtelijke archieven (BE). Dit terzijde zou ik er zelfs voor pleiten (ondanks de Belgische situatie) om aanvankelijk wel met Vlaamse instellingen te beginnen, maar op termijn wel alle archieven in geheel België er in op te nemen. Kan nog zo nuttig zijn!
Dit was het zowat voor nu, later of verdere in dit forum volgt mss nog meer (even verder lezen ;-)).

PS:Ik had vrijdag trouwens ook moeite om mijn woord er tussen te plaatsen, wie praatte er dan de hele tijd ;-)?

Hierop reageren

Hier Tommeke weer:
- Plaatjes invoegen: heb ik het nou zo mooi proberen uitleggen (ook al ligt het vrij voor de hand... hoewel ;-)): http://archiefwiki.org/wiki/Help:Editor#Afbeeldingen_toevoegen . Je kunt het ook anders bekijken hé Luud, eerst voor je een link kunt leggen, moet je een plaatje op de wiki hebben ;-). Dat lijkt me ook op een gewone computer zo (eerst moet je lokaal één hebben voor je hem in je document kunt plaatsen). Toegegeven, het zou makkelijk zijn mocht je het gewoon rechtstreeks in één stap kunnen doen. Alleen heb ik het technisch nog niet kunnen uitvogelen!
- Jongens, denken jullie er in al jullie enthousiasme er ook wel aan om de dingen die je voorlopig afspreekt ook voor derden op te nemen onder de "Hulp"-pagina. Dank je!

Hierop reageren

Ik denk dat we voor wat betreft die afspraken binnenkort gewoon zo'n sjabloon moeten maken, zoals Luud voorstelde. We pakken dan een fictieve archiefdienst, waarin we allerlei situaties laten voorkomen. En plaatsen er eventueel wat additionele uitleg bij. Dat sjabloon kunnen we als tekstdocument laten downloaden, om zo in een nieuwe pagina te laten plakken. Lijkt me handig.

Hierop reageren

Sorry Tom!

IK dacht echt dat ik alle menu's goed had bestudeerd... Dus niet...

Mea culpa

Hierop reageren

Volgens mij heeft de wiki zelf ook een sjablonen-mogelijkheid. Zie bij Speciale Pagina's Maar ik weet nog niet hoe dat werkt

Hierop reageren

Ondanks de 80 voormalige gemeentes van het BHIC wil ik toch pleiten voor het nadrukkelijk noemen van deze oude gemeentes. Heb voor de kaartjes van de werkgebieden in Gelderland zitten puzzelen en belandde al snel in het doolhof van gemeentelijke herindelingen. Voor de kaarten - zowel de algemene als de specifieke bij de artikelen per archiefinstelling - zou ik juist een kaart met de voormalige gemeentes gebruiken (met die grenzen ook). (zie verder de discussie over de archievenkaart)

Het koppelen van deze huidige gemeentes (zie hiervoor Wikipedia, Nederlandse_gemeenten_per_provincie) aan de archiefinstellingen in een tabel was voor Gelderland redelijk eenvoudig, met behulp van (het weliswaar deels verouderde) Archiefnet.

Maar dan de gemeentelijke herindelingen........ Zo heb je in Gelderland te maken met recente creaties als Lingewaal, Lingewaard en Oost-Gelre (wie kent ze niet?). Omdat de meeste onderzoekers vooral op zoek zijn naar gemeentearchieven (genealogische bronnen) van oude gemeentes (die namen kennen ze wel, komen ze tegen tijdens hun onderzoek) en bovendien juist die archieven in de archiefinstelling beschikbaar zijn (die van de gemeente Oost-Gelre nog niet), heeft een vermelding van en koppeling tussen voormalige gemeentes en de archiefinstellingen in een kaart grote meerwaarde. Hiervoor zou dus niet de huidige gemeentekaart maar die van 1950 bijv. (zie p. 21 van Repertorium Nederlandse gemeenten (PDF)) als uitgangspunt moeten dienen. 1950 is overigens willekeurig, die kaart zag ik en dan zijn de samenvoegingen van de laatste 50 jaar nog niet zichtbaar. In de meeste gevallen zal het werkgebied ook niet zo heel anders zijn, alleen met meer binnengrenzen erin. In Gelderland gaat het om 112 gemeenten in 1950 en 56 nu....

Kort gezegd, mensen zijn op zoek naar bronnen van oude gemeentes en de vindplaats daarvan in huidige archiefinstellingen. De huidige gemeentes zij vooral voor de instelling zelf interessant....

Hierop reageren

Tom, wat houdt die Vlabidoc in? Wat mij betreft komt namelijk alles in één systeem en gaan we niet voor twee landen aparte categorieën bedenken voor dezelfde dingen. Als je zegt privaat-rechtelijke archieven, dan maak je gewoon op andere gronden een onderscheid dan zoals dat in de Nederlandse almanak gebeurt.

In de Nederlandse almanak komen voor:
- Nationaal Archief, en Gemeente- en Streekarchieven & Regionaal Historische Centra (die gaan allemaal over het Rijk en/of provincies en/of gemeentes). Dus da's één categorie.
- Polder- en Waterschapsarchieven
- Kerkelijke archieven
- Bedrijfsarchieven
- Audiovisuele archieven
- Overige archiefbeherende instellingen & documentatiecentra
- Archiefinspecties

Wat mij betreft snijden we in eerste instantie de bedrijfsarchieven eruit en delen van de kerkelijke archieven, audiovisuele archieven en overige archiefbeherende instellingen & documentatiecentra. Enerzijds omdat ze niet openbaar zijn, anderzijds om ons te beperken in eerste aanleg.

Wat zijn de Vlaamse categorieën?

Ik denk dat we alle instellingen in ieder geval op de hoofdkaart kunnen krijgen. De indeling is gemaakt naar lokaal en regionaal werkgebied, maar bij klikken op een gemeente verschijnt een lijstje met de instellingen in die gemeente.

Daarnaast krijgen alle instellingen een categorie-tag mee. In ieder geval de categorie "Archieven", zodat ze allemaal in één index terugkomen, maar vervolgens ook een categorie voor gemeente of provincie (in het geval van de gebieden met een geografisch werkgebied) en een categorie-tag voor de type instelling.

Zo kunnen mensen naast de grote lijst, aparte lijsten oproepen voor provincies, kerkelijke archieven enzovoort.

Is dat wat?

Hierop reageren

Hierop reageren

RSS

Merchandise

test

Badge

Bezig met laden...

© 2010   Gemaakt op Ning door Christian van der Ven.   Een Ning-netwerk oprichten.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden