Archief 2.0

Nederlandse en Vlaamse archivarissen in beweging

Als het gaat om leuke dingen toe te voegen is dit een goed voorbeeld. Vanuit de enorme database met bevolkingsgegevens zou het leuk zijn om op grafische wijze te laten zien welke namen voorkomen, welke namen wanneer populair waren, hoe de geboortenontwikkeling was in Nederland, in Noord-Brabant, in Udenhout. Maak je keuzes en zie hoe de grafiek wijzigt.
Als variatie kun je er ook een kaart van maken als het gaat om geografische spreiding van (familie)namen. Dan zie je ook snel in welk gebied je moet gaan zoeken.
Data virtualisatie schijnt dat te heten!

Bij de Name Voyager beperkt dit zich tot de voornamen in Noord-Amerika, maar het is wel een leuk dingetje dat uitnodigt om te kijken en bij wijziging van een parameter (in dit geval een letter) de veranderingen onmiddelijk op het scherm te zien.

Typisch geval van leuk!

bekijk de Name Voyager
Gezien bij Museum 2.0

Tags: gadget, grafische weergave, interactie, mash-up

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Vanaf de jaren '60 is mijn naam aan een aardige opmars bezig. Ook bij de meisjes, alhoewel die trend de laatste jaren weer een resoluut verval vertoont! Geen idee waarom, maar het zet weer aan het denken hè..

Leuk hoor! Als het systeem open wordt gezet voor creatieve geesten, dan worden er vast en zeker supertoffe API's gemaakt. Er zijn veel van die techneuten die zo lekker kunnen knutselen, en dat graag weer met andere delen.

Dit stond al in de tag cloud, en ik hoop met een hoge score! :-)

Hierop reageren

Leuk hoor! Tis eens iets anders dan de lijstje die de SVB elk jaar maakt! Wat ik zelf als Belg ook leuk vind, is om de lijstjes van Vlaanderen en NL naast elkaar te leggen. Krijg je toch heel andere volgorde.

Wij deden trouwens op de universiteit iets soortgelijks bij de lessen geografie met de verspreiding van bepaalde achternamen in Vlaanderen. Was ook erg grappig om te zien!

Hierop reageren

Via familienaam.nl en familienaam.be heb je een tweetal tooltjes waarmee je die verspreiding van achternamen in Nederland en België kan controleren.

Hierop reageren

Familienaam.nl klopt in ieder geval niet helemaal. Ik weet zekers dat er nog een naamgenoot van mij in Oegstgeest woont, maar die staat niet op de kaart.

Hierop reageren

Op zich is dat laatste niet zo gek, aangezien familienaam.nl gebaseerd is op een telefoonboek uit 1993.

Hierop reageren

Dan snap ik het helemaal niet meer. Want op dat moment woonde ik nog niet in Breda en aangezien ik daar al geruime de enigste ben met die naam!

Hierop reageren

Tja, het staat er echt:
"De kaarten zijn gebaseerd op een bestand van telefoonabonnees.(1993)"

Misschien een heel domme vraag - woonde toen eventueel een andere Heyvaert in Breda?

Aan de andere kant, mijn schoonouders wonen al een jaar of dertig in dezelfde gemeente, staan al even lang in het telefoonboek, maar ze worden niet weergegeven op de kaart...

Hierop reageren

Ik zie het ook meer als een grappige manier van presenteren van een aantal veelvoorkomende familienamen in plaats van een enorm nauwkeurige tool waarmee je op individueel niveau zaken kan tonen. De lijst dateert inderdaad uit (al weer) 1993.

Hierop reageren

Hierop reageren

RSS

© 2010   Gemaakt door Christian van der Ven   Verzorgd door .

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden