Archief 2.0

Nederlandse en Vlaamse archivarissen in beweging

In de discussie over een nieuwe website kwam het thema "taggen" aan bod. Dat riep bij mij een vraag op waar ik graag reacties van jullie op zou willen krijgen.
Heeft het taggen van genealogische data zin? Wat zou daarvan de toegevoegde waarde kunnen zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Tags: genealogie, taggen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

En wat, meer specifiek, versta je dan onder 'genealogische data'?

Hierop reageren

Een record met genealogische gegevens (naam, datum, plaats etc.) uit een van de beschikbare databases of een scan van een akte burgerlijke stand of dtb.
Dat heb ik voor ogen, maar misschien zijn er nog wel meer vormen van "genealogische data" beschikbaar.

Hierop reageren

Lijkt me altijd zinvol. Metadata kunnen voor andere ingangen zorgen. Eerste wat me te binnen schiet, bijvoorbeeld beroepen aan persoonsgegevens koppelen (voor zover dat niet al het geval is?). En (!), bij voorkeur (mede) door 'the crowd' laten doen dat taggen :-) Je zou eens moeten rondvragen onder de mensen die met genealogie bezig zijn. Welke data voegen zij in hun eigen bestanden toe? Welke data missen ze? Zouden ze vanuit andere invalshoeken naar de data willen kijken? Zijn ze bereid zelf te taggen? Leuk project :-)

Hierop reageren

Ik denk dat aan indexen zelf weinig valt te taggen - ik zie daar niet zo snel de zin van in. Bij scans lijkt me dat van wel, alhoewel het me daar ook zinvol lijkt om mensen een leeg record van de database voor te schotelen, zodat ze kunnen helpen met indiceren.

Scans van schepenprotocollen en zo zijn dan ook interessant, alhoewel je ook dan op het punt komt van of het niet zinvoller is om (ook) transcripties te laten maken.

Ik zag laatst cijfers van wat mensen zoal intikken op de website Archieven.nl en dat zijn goeddeels namen van plaatsen en personen. Eigenlijk bevatten zo alle documenten genealogische data en in dat licht zou tagging een rol kunnen spelen. Alhoewel ik er dan zelf misschien voor zou kiezen om zaken als achternaam en voornaam en zo wel te scheiden, om zoeken gemakkelijker te maken.

Hierop reageren

@Joost
Beroepen, dat had ik zelf ook bedacht. Maar dan komt de opmerking van Christian om de hoek kijken: kun je ze dan niet beter mee laten indiceren?
Het is inderdaad goed om het aan de gebruiker te vragen wat die mist aan info. Maar dan kom ik terecht bij dezelfde opmerking als in de vorige regel.
Voegt taggen iets toe of is het voor dit soort van info misschien helemaal geen goed middel?

@Christian
Voor andersoortige documenten zie ik wel een toegevoegde waarde voor taggen. Je kunt ook nog denken aan persoonlijke tags, voor pirvé gebruik, maar zou dan een functie als "toevoegen aan favorieten" niet een betere oplossing zijn?

Hierop reageren

@Luud: Dat kunnen toevoegen van favorieten is zoiets wat bij ons ook nog steeds op het lijstje staat, maar waar voorlopig wel niks van zal komen. Toevoegen van favorieten doe je vooral voor jezelf, terwijl van je tags ook anderen gemak kunnen hebben. Misschien dus een combinatie van die twee ("voeg dit toe aan je favorieten met de volgende tags")? Tagmogelijkheden werken namelijk alleen als je er zelf wat aan hebt.

En daar zit hem natuurlijk de kern. De vraag moet zijn: wat wil je bereiken en kan tagging daar een rol in spelen?

Hierop reageren

Luud,
Als genealoog moet ik hier eigenlijk een mening over hebben. En die heb ik dus ook. Je raakt hier de kern, waarvoor deze groep volgens de aanhef bedoeld is. De ins en outs van allerlei index zoeksystemen en vervolgens het vervolmaken daarvan. Wat zijn de voor- en nadelen van Genlias, ISIS, AskSam, Digitale Stamboom, etc. etc. Nou heb ik een duidelijke favoriet: ISIS en wel zoals o.a. het Zeeuws Archief dit gebruikt. Wat ik bijvoorbeeld daaraan zo goed vind, is de mogelijkheid te kunnen zoeken op herkomst en via het vrije zoeken ook op bv. beroep. In dit geval vind ik taggen dan ook niet zo zinvol. Maar bij alle andere zoeksystemen zou ik het een uitkomst vinden, voor de een wat minder dan voor de andere. Dat vrije zoeken is voor een genealoog werkelijk fantastisch. Tags zouden daarvoor een surrogaat kunnen zijn.
Groet,
Gijs

Hierop reageren

@Gijsbert: De hamvraag aan jou als ervaren genealoog is natuurlijk, of jij zelf ook (structureel) databasevermeldingen zou voorzien van tags?

Hierop reageren

@Christian,
Dat hangt dus van de database af. Bij voldoende zoekmogelijkheden waarschijnlijk niet.

Hierop reageren

@Gijsbert: Voor mijn gevoel heb je het wel steeds over twee verschillende werelden: over (kunnen) zoeken en over (willen) participeren.

Wat je in je laatste reactie feitelijk zegt is dit: als jullie (archiefdiensten) geen goede database aanbieden, dan ga ik ze wel voor jullie verbeteren door het aanvullen van de ontbrekende gegevens (in dit geval taggen).

En als je dat zegt, dan laat je eigenlijk aan archiefdiensten weten, dat ze best magere databases online kunnen zetten, want bezoekers zoals jij zullen die dan wel vervolmaken.

Met andere woorden: ik begrijp dat je tags in ieder geval graag zou zien als alternatieve zoekingang, in het geval van magere databases. De vraag is - want die tags komen niet vanzelf - of jij zelf ook tags zou toevoegen?

Hierop reageren

Heren (en meelezende dames),
Wil ik als genealoog mee taggen ? Natuurlijk niet, als ik niet weet wat het voor mij kan betekenen... Wil ik als genealoog meedoen als vrijwilliger bij Genlias o.i.d. ? Nee, natuurlijk niet, als ik geen voordeel zie... Gelukkig waren mij vele anderen mij voor en deden wel wat en daar profiteer ik nu hard van mee. Monnikkenwerk was het en is het nog steeds...

Ik ben geen monnik, maar ook niet te beroerd om af en toe eens een tagje ergens aan te hangen... Als het gemakkelijk kan, dan is de drempel laag. Veel lager dan de drempel bij het meedoen aan een complete index. Veel vrijer en geen keurslijf van een thesaurus of een databasestructuur.

Wil ik "genealogische data" taggen ? Ik zou niet weten wat ik me daarbij moet voorstellen. Tags bij een index-record ? Tags bij een GEDCOM-bestand ? Tags bij een transcriptie ? Tags bij een broncommentaar ? Tags bij een kwarterstaat ? Tags bij een parenteel-schema ? Tags bij een genealogisch artikel ? Tags bij een inventarisnummer ?

Wat ik zou willen kunnen, is tags plaatsen bij al deze zaken ! Ik zou (af en toe) familienamen meegeven als tag, maar ook beroepen, plaatsnamen, bijzonderheden ("blind", "drenkeling", "vermoord", "bajesklant", "onleesbaar", "let op: volgende pagina ontbreekt", "dubbele serie elders aanwezig", "copie in archief Y"...)
Ik kan me herinneren dat er al tools bestaan... Pas die eens toe en kijk wat er gebeurt...

Wat ik echter nog leuker zou vinden is dat - analoog aan user defined tags - er user defined (hyper)links tussen bovengenoemde items aangebracht zouden kunnen worden. Deze verkoop verwijst naar deze aankoop, deze geboorteakte is van deze bruidegom (huw.akte). De hoofdpersoon in deze akte heeft een bij-rol in deze akte... De persoon in dit genealogische artikel is (volgens mij) gelijk aan deze persoon in deze kwartierstaat en in deze akte...

Hierop reageren

@Gijs en @Christian
Ik denk dat Christian een belangrijke vraag stelt: zijn genealogen bereidt om te taggen voor het nut van het algemeen. Taggen is, er verder over nadenkend, altijd persoonlijk. Je tagt niet om anderen te helpen, maar om je eigen vragen te kunnen beantwoorden. Iets als beroepen (eerder door Joost opgevoerd) zou je misschien wel uit de tagsfeer moeten houden, omdat een dergelijke tag waardevol kan zijn voor allerlei onderzoek, maar dan moet het wel systematisch zijn ingevuld.

@Jules
Ik begrijp dat tags op meer plaatsen zinvol kunnen zijn, maar bij een zo specifiek iets als een genealogisch record, waar informatie als plaats, naam etc. al benoemd zijn, wat zou je dan nog willen toevoegen? En kan dat niet beter, want meer ruimte, in b.v. een commentaarveld?

Over jouw opmerking aangaande user generated links ga ik een aparte vraag wijden in deze groep.

Hierop reageren

Hierop reageren

RSS

Merchandise

test

Badge

Bezig met laden...

© 2010   Gemaakt op Ning door Christian van der Ven.   Een Ning-netwerk oprichten.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden